Hoe je succesvol nieuwe gewoonten aanleert

Misschien wil je meer bewegen, gezonder eten of meer ontspannen. Dat zou moeten lukken… Want wat is nu 1x per dag 15 minuten bewegen? Hoe makkelijk is het om snel én gezond te eten met al die verse groenten van de supermarkt? Die ontspanning die je op vakantie ervaart op het strand of aan het zwembad, die wil je thuis toch ook? Lekker elke avond knus op de bank met een kop thee en een leesboek… Wat je doel ook is, in de praktijk gaat het vaak toch anders…

Hallo realiteit!

Je houdt het even vol. Bent blij met jezelf. Je bent trots op jezelf. Zie je wel… dit keer lukt het je echt! En dan… gaat het mis. Niet ineens, maar langzaam bezwijk je onder je oude gewoonten. Je slaat een dagje je oefeningen over. Je hebt geen zin of inspiratie om te koken en kiest voor een afhaalmaaltijd of snelle pasta. Of je wilt even met je verstand op nul televisie kijken. Oh, dat is even genieten zeg! En morgen pak je die nieuwe gewoonte wel weer op. Helaas.

Wetenschappers vinden het heel logisch dat bovenstaande he-le-maal misgaat

Want zij zeggen: “Om een nieuwe gewoonte aan te leren, moet je deze minstens 21 dagen volhouden.” En voor sommige gewoonten heb je zelfs langer nodig om de gewoonte echt aan te leren. Gemiddeld heb je 66 dagen nodig om iets ‘automatisch’ te doen. En voor pittigere nieuwe gewoonten – die heel veel van je oude gewoonte verschillen – heb je nóg langer nodig. Soms is dat 254 dagen. Maar schrik hier niet van! Je kunt prima nieuwe gewoonten aanleren. Daarvoor heb je geen drilmeester nodig die je 254 dagen lang dwingt je nieuwe ding te doen.

Hoe doe je dat dan, succesvol nieuwe gewoonten aanleren?

Maak het jezelf gemakkelijk door een doel te kiezen dat jou gelukkig maakt. Een paar voorbeelden:

  • Meer bewegen: iets heeft je al die tijd van weerhouden. Bedenk daarom liever waarom je meer wilt bewegen. Wil je je fitter voelen? Wil je meer energie? Wil je minder pijn? Door hierover na te denken, kom je op een doel uit dat jou gelukkig maakt. En dat maakt het makkelijker om daarnaartoe te werken.
  • Gezonder eten: ook dit is voorheen niet goed gelukt. Wil je afvallen? Wil je zelfverzekerder voor de dag komen? Wil je meer energie? Wil je ziekte voorkomen? Bedenk dit, dan kun je jouw doel ook specifieker maken, want ‘gezonder eten’ is een breed begrip en daarom een heel vrijblijvend doel. Net als dat meer bewegen trouwens. In plaats van ‘gezonder eten’ is je doel dan bijvoorbeeld ‘geen toegevoegde suiker meer eten’, ‘2 keer per week vis eten en 1 keer per week vegetarisch eten’ of ‘maximaal 3 kopjes koffie drinken per dag’.
  • Meer ontspannen: waarschijnlijk had je hier eerder geen tijd voor 😉 Toch is dit iets wat je zeker gelukkig maakt! Bedenk hoe jij het best ontspant en plan het realistisch in. Als het bijvoorbeeld niet elke avond lukt om een boek te lezen, omdat je na een lange dag werken daar geen zin in hebt. Doe het dan bijvoorbeeld alleen op zondagochtend. Maar zeker 10 minuten per dag in voor helemaal niets.
  • Overweeg een cursus Butyeko ademtraining te volgen. Goed voor je gezondheid en de ontspanning!

Conclusie

Je doel of nieuwe gewoonte voldoet aan 3 eisen:

  1. Het maakt je gelukkig
  2. Het is specifiek
  3. Het is realistisch

En dan… is het zaak om in het begin tóch even goed door te zetten. Zodat je die 21-254 dagen behaalt. Wil je echt slagen? Begin dan eerst met één kleiner doel. Verlang niet van jezelf dat je ineens 3 keer per week intensief gaat sporten én 10 kilogram afvalt én geen pizza en koekjes meer eet én elke dag je hobby ter ontspanning uitoefent.

Keep it simple!

Gaat dat goed en automatisch? Dan neem je er een nieuw subdoel bij.

Bron

Lally, P., et al. How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, 40(6), 998-1009. DOI: https://doi.org/10.1002/ejsp.674
Met dank aan opleiding Triggerpointcoach

Deel dit bericht .....
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
Share on pinterest

Mis geen blog en kom erbij!

Nuttige tips en inspirerende verhalen over gezondheid en vitaliteit. 

Scroll naar top

scheidingTarieven & vergoeding vanuit je verzekering 

Natuurgeneeskundig
1e consult 95,- euro ( 90 min.) 
2e consult 55,- euro (max. 55 min.)

Lichaamsgerichte technieken
Consult 40 minuten 47,50 euro
Consult 25 minuten 37,- euro

Individuele Buteyko-training
1e consult 75,- euro ( 75 min.)
2e consult en meer 55,- (max. 55 min.)

Marisca Sylva van der Ploeg wordt erkend door zorgverzekeraars en is geregistreerd in het HBO-register. Zij is als volwaardig lid aangesloten bij de beroepsvereniging Vereniging ter bevordering Alternatieve Geneeswijze (VBAG). Dit betekent dat je (een deel van) de behandeling vergoed krijgt, mits je een aanvullende verzekering hebt afgesloten. Check hiervoor je verzekeringspolis! Ook is zij ingeschreven in het Register voor Beroepsbeoefenaren Complementaire zorg (RBCZ) en het register van Tuchtrecht complementaire zorg.